REPUBLIC GROUP
Fazekas Ildikó

"Utólag fogjuk fel, mi is történt" - interjú Fazekas Ildikóval

Fazekas Ildikó a hazai reklámipar megkerülhetetlen szereplője, a Kreatív szerint egyike azon húsz szakembernek, akire érdemes odafigyelni. Az Önszabályozó Reklámtestület főtitkárával az ágazat jelenéről, jövőjéről és a Republicról beszélgettünk.

Nagy jövés-menésre számítottam, de mindössze ketten ülnek egy kis irodában.

Ezen mindenki csodálkozik, aki tudja, hogy mi mindennel foglalkozunk. Aktívan telnek a napok, kevés a panasz, egyéb teendő szerencsére nagyon sok van. Egyre felelősségteljesebbek a cégek, nem akarnak kockáztatni. Bár a kritikusok szerint a fogyasztók nem tudják, hol lehet panaszt tenni; szerintem tudják.

Önszabályozás vagy öncenzúra?

Nem szívesen használnám az öncenzúra szót. A reklámszakma érzi a fogyasztó iránti felelősségét, a társadalmi érzékenység változását, olyannyira, hogy ezt rögzíti is, vállalásai biztosítását végezteti el egy erre létrehozott testülettel. Nem vár a jogalkotó döntésére, de ez még nem cenzúra, inkább a változásokat látva nem akarja elveszíteni a fogyasztó bizalmát.



Az emberek szeretik a reklámokat?

Ha szeretnék, sem vallaná be senki, egy-két elkötelezett reklámszakemberen kívül. Divat nem szeretni, azt mondani, hogy nem a reklám hatására vásárolok. De ha megkérdezi a fogyasztót, hogy mit miért vett, felsorolja a reklámban hallott tulajdonságokat. A kérdés az, hogy a fogyasztó mennyire érti meg a reklám hasznát, hogy a gazdaság része, alapvetően jó dolog. Ezt elfelejtette elmagyarázni a szakma. 1996 óta nem szólt arról kampány, hogy mi is a reklám, holott ez segíthetné az elfogadottságát.


Merre tart a reklámipar, mit hozhat a jövő?

Az egész reklámvilágban hihetetlen változás történik; a digitális világ teljesen átalakítja a piacot. Kicsit úgy vagyunk ezzel, mint a rendszerváltással: utólag fogjuk fel, mi is történt. Az egész ágazat keresi az útját, hogy hogyan lehet a fogyasztónak is egyre nagyobb hangot adva kézben tartani a márkaépítést. Ez nagyon izgalmas dolog, de nem adhatjuk ki a kezünkből, mert nem biztos, hogy úgy építik, ahogy a terméket annak idején elképzeltük. Lehet, hogy megint elindulunk picit az érzelmek felé, ami a digitális reklámban már az involvementről fog szólni; hogyan tudod beleélni magad a történetbe, hogy tudsz magadból hozzátenni.

A nyomtatott reklámoknak van még helyük?

Korai kongatni a print fölött a vészharangot; újságot azért veszünk, mert ott valamilyen tartalmat szeretnénk látni. Remek hely egy célközönségnek hirdetni. Sok kiadónál tartja el a print az online-t. De hiba volt nem megtanítani az online fogyasztót arra, hogy a tartalom pénzbe kerül. Se fizetni, se reklámot nem akar. Egy kattintással blokkolja a reklámot. Nagy koponyák vizsgálják, hogyan lehetne önszabályozással úgy elérni a fogyasztót, hogy ne pöccenjen be.

Hogy látja a mai magyar reklámipar helyzetét, honnan jöttünk, hova tartunk?

A Hungexpónál és a Mahírnél már a rendszerváltás előtt nagy szellemi pezsgés volt és nyitottság. Akik onnan eljöttek, óriási szerepet játszottak ügynökségek alapításában, sikerre vitelében a rendszerváltás rendkívül felszabadult, tudásra szomjas éveiben. Ma kicsit szomorkásabb a helyzet, átalakultak a válságban a multik, de vannak sikerek és sikeres hazai ügynökségek is. Remélem, hogy tartunk valamerre: a digitális világban apró gombák fejlődnek; sokan dolgoznak jó minőségben külföldre, keresik őket. Van hely az újaknak is; akik képesek az ügyféllel közös gondolkodásra, eredményesek. Újabb márkák, a civil szféra vagy akár kórházak szeretnének profi marketinget. Sosem fognak annyit költeni, mint a magyar piac három legnagyobbja, de a felvevőkészség növekedhet.

Hogyan találkozott először a Republic csoporttal?

Egy ismerősöm vitt el hozzájuk. A Vigyázó Ferenc utcában ültünk egy pici íróasztalnál. Az ismerős arról beszélt, milyen jó, hogy fiatalok alapítottak egy ügynökséget. Ez nagy bátorság volt akkor, amikor a nemzetközi cégeknek nagyon ment, és előny volt nemzetközi ügyfelet szerezni. Nagyra értékelem a kezdetektől bennük lévő elkötelezettséget. Tudást hoznak be, amelyet meg akarnak osztani, például a BrandFestivalon. Könyvet jelentetnek meg, előadásokat tartanak; saját tudásuk és fejlesztésük nem rekedt meg az ügynökség falain belül, ez visszahat rájuk is. Remekül ismerték fel az összhangot az imázskategóriák között. Nem elégednek meg tegnapelőtti sémákkal; ez mindenhol a jövő záloga. Borzasztóan drukkolok nekik.

25 Trend, ami nélkül nem létezhetsz 2018-ban

AI, VR, generációk, vizuális kultúra, digitális trendek. Kíváncsi vagy, hogy a technológiai változások milyen hatással vannak a fogyasztókra? Érdekel, hogy a trendekre milyen stratégia mentén és eszközökkel érdemes reagálnia egy márkának? Töltsd le trend-előrejelzésünket!

Feliratkozás