REPUBLIC GROUP

A biztonság egyre nagyobb szerepet kap az életünkben - Hesz Tamás az autózás forradalmáról

Hesz Tamás, a Mercedes-Benz értékesítési és marketingigazgatója szerint már nagyon közel járunk az autózás forradalmi átalakulásához. Vele beszélgettünk önjáró kocsikról, a nők megváltozott autóválasztási szempontjairól és arról, hogy vajon engedik-e majd az embert vezetni az autonóm autók korában.

 

A Mercedes tavaly a nőket helyezte kommunikációjának középpontjába. Mi volt ennek az oka?

Az elmúlt években fontos szempont volt, hogy ne csak a fiatalabb, karrierjüket építő embereket célozzuk meg, hanem egy szélesebb réteget, külön kiemelve közülük a nőket. A She’s Mercedes kampányunk ezért már arról szólt, hogy a hölgyeknek is legyen saját, a márkához kapcsolható élményük.

 

A márka globális kampányait mennyire kell a magyar piacra igazítani?

Inkább a BTL-kommunikációban kapunk szabadabb kezet, amit a helyi piacunkhoz igazíthatunk. Itthoni sajátosság például a sok tesztvezetéses rendezvény, amelyeket –mivel többségében hétvégére esnek – igyekszünk családi és gyerekprogramokkal kiegészíteni. Ezért is szeretünk ma már 360 fokos ügynökséggel dolgozni, a közös munkánk 60-70 százalékát jellemzően az ilyen események teszik ki. Az autóipar néhány évvel ezelőtt lassan mozgó, lomha iparág volt reklám szempontjából. Mostanra azonban felgyorsult. Már nem a karosszéria és a motor dominál, hanem az IT-technológia határozza meg a trendeket. Ezek viszont rohamtempóban változnak, és az ezzel járó piaci változásokra a kommunikációban is gyorsan kell tudni reagálni.

       

Egy autómárkának a nőket is másként kell ma már megszólítania?

Alapvetően fontos, hogy a nőket sem lehet homogén célcsoportként kezelni, még az autóipar területén sem. Velük is többféle platformon, diverzifikált aktivitásokkal szükséges kommunikálni. A hölgyek felé fordulás egyébként a globális vállalati kultúránkban is megfigyelhető, a Daimler vezetőségében is egyre több nő van. A márkának eddig is fontosak voltak a hölgyek, de a globális autóipar területén mi voltunk az elsők, akik felismertük, hogy a nőknek ma már fontosabb döntési szerepük van a családi életben, így az autóvásárlásban is.

 

Ma már más szempontok alapján döntenek, mint mondjuk tíz éve?

Abszolút. Már csak a múlt sztereotípiája, hogy a nők szín alapján döntenek. A márka több mint 130 éves történelméből az utóbbi hetven arról szólt, hogy a biztonsághoz kapcsolt fejlesztéseivel utat mutasson az autóiparnak. A biztonság igénye pedig egyre nagyobb szerepet kap az életünkben. Nyilván ennek sok oka van: az általános világpolitikai helyzettől kezdve az egyre nagyobb mértékű városiasodáson át az egyre több autóig. A közlekedés biztonságára törekvés azonban a családos hölgyeknél jelenik meg érezhetően.

 

Mire számít, gyorsan felülírja a mindennapi autózást az önvezető kocsik elterjedése?

Lesz egy érezhető átmenet, hiszen az autonóm vezetésnek azért több fokozata van. Három éve létezik már nálunk olyan funkció, hogy az autó önmagától működik, de a vezetőnek ugyanúgy figyelnie kell az útra. Ha például az aszfalton nincs látható felfestés, akkor beállíthatja a távolságkövető radart, és az autó akár 210 km/órás sebességig teljesen autonóm módon fog közlekedni. Érzékelni fogja az előtte lévő autót; ha kell, lelassul, beveszi a kanyart, az indexkar működtetésével pedig képes magától sávot váltani, ha szabadnak érzékeli azt. Ezek olyan funkciók, amelyek mellett azért még figyelnünk kell, és a kormányon kell tartanunk a kezünket.

 

Ön szerint mikor jön el az idő, amikor már erre sem lesz szükség?

A technológia már megvan hozzá. A Mercedes tesztautója már négy éve megtett 120 kilométert egy városi közúton úgy, hogy nem avatkozott közbe emberi kéz. A Daimler a 2020-as évek elejére teszi a teljesen önvezető autók sorozatgyártását és tömeges megjelenését. Vagyis közel van az idő, hogy az a fajta nagyfokú automatizáltság, amely ma már a repülőgépek le- és felszállását jellemzi, az autóknál is megjelenjen.

     

Van a márkának távoli jövőképe arról, hogyan fog kinézni az autózás a teljes értékű önvezető autók világában?

Nehéz ezt megjósolni. A stuttgarti központban például azt mondják, hogy sokkal nagyobb változást hoz majd az emberiség életében, mint 131 évvel ezelőtt az első automobil megjelenése. Persze hamarabb látjuk ennek hasznát a teherfuvarozásban, mint a privát autózásban. Azt fogjuk tapasztalni, hogy a telephelyről a sofőr kivezeti az autópályára a rakománnyal teli teherautót, ahol átkapcsol autonóm vezetés üzemmódra, és onnantól kezdve akár a papírmunkával is foglalkozhat. Ez tehermentesíti a vezetőt, gazdaságosabb lesz a cég működése, miközben a balesetek száma is várhatóan csökken majd.

 

Az önjáró taxik kapcsán ugyanakkor az is felmerült, hogy munkahelyek milliói szűnhetnek meg miatta. Ön szerint mi a legnagyobb dilemma az autózás átalakulásával kapcsolatban?

Az, hogy hogyan lehet majd ezt jogilag szabályozni. Hogy kimondja-e majd a törvény, hogy a gyártónak az autó működéséért minden felelősséget vállalnia kell az utakon. És mivel számos, a témában jártas szakember állítja, hogy a jelenlegihez képest az önvezető autókkal lényegesen biztonságosabb lesz a közlekedés, kérdés, hogy a jövőben engedni fogjuk-e egyáltalán az embereket vezetni.

 

Ön szívesen cserélné le a kocsiját egy teljesen önvezetőre?

A napi rutinautózást, a városi közlekedést abszolút fel tudnám adni. Rengeteg hasznosabb dologgal tudnék helyette foglalkozni. Persze sokan vannak így. Elég, ha a dugóban átnézünk a mellettünk lévő, araszoló sávba, ahol a sofőrök többsége az okostelefonjába van belefeledkezve. De a vezetés élményétől sosem tudnék megválni. És talán éppen ez lesz jó a jövő autonóm autóiban, hogy ha akarunk, bármikor beavatkozhatunk a rendszerbe, és visszavehetjük az irányítást.

25 Trend, ami nélkül nem létezhetsz 2018-ban

AI, VR, generációk, vizuális kultúra, digitális trendek. Kíváncsi vagy, hogy a technológiai változások milyen hatással vannak a fogyasztókra? Érdekel, hogy a trendekre milyen stratégia mentén és eszközökkel érdemes reagálnia egy márkának? Töltsd le trend-előrejelzésünket!

Feliratkozás