REPUBLIC GROUP
Vidus Gabriella

"A reklámipar emberekről, és nem cégekről szól" - interjú Vidus Gabriellával, az RTL vezérigazgatójával

 

A Republic Group 20 éves évfordulója alkalmából barátainkat, pályatársainkat kérdeztük az iparágunkról. Az interjút Starsky készítette.

„A tévézés a későbbiekben sem fog szerintem elhalni, de sokkal nagyobb arányban zajlik majd digitális előfizetéseken keresztül” – mondta Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója, akit a tévézés jövőjéről, az alkotásról és a reklámpiacról kérdeztünk.

 

Egy kereskedelmi televízió vezérigazgatójának a munkájában hol jelenik meg a kreativitás?

Amikor a tartalomról beszélgetünk a tévénél dolgozó kreatív kollégákkal, mindig elmondom, hogy én nem vagyok kreatív. Nekem ötleteim vannak, de azt, hogy a televízióban megjelenő tartalomban mi legyen, nem nekem kell eldöntenem, arra van alkotói csapatunk. Persze a cégvezetésben is meg kell jelenjen a kreativitás vagy az alkotó tevékenység, ami szerintem leginkább abban mutatkozik meg, hogy milyen csapatot építek fel. Egy médiavállalatban nagyon különböző készségekkel rendelkező embereket kell rávenni arra, hogy együtt tudjanak működni. Vannak a tartalomoldalon dolgozó, az alkotásban napi szinten részt vevő kollégák, vannak a gyártási szakemberek, akik sokkal reálisabb gondolkodásúak, aztán a kereskedelmi szakemberek, akiket megint csak más mozgat. Szerintem nem az a jó megoldás, ha a kreatívok elkülönülve találnak ki dolgokat, amiket aztán a többi érintettnek végre kell hajtania. Sokkal inkább az működik, amikor a különböző gondolkodású emberek változó összetételben oldanak meg feladatokat. Nekem pedig az a legnagyobb kihívás, hogy az itt dolgozókat olyan együttműködésre vegyem rá, amelyből mindenki profitál. Én ezekben a folyamatokban érzem leginkább, hogy szükség van a kreativitásra, az alkotói érzékenységre.

 

Az RTL Magyarországnál a legfontosabb alkotó emberek nagyon régóta ott dolgoznak. Hogyan éritek el, hogy a kreatívok titeket válasszanak, és aztán ott is maradjanak sokáig?

Egy médiacég terméke a tartalom, a jó tartalomhoz pedig kreatív, gondolkodó, alkotó szakemberekre van szükség. Ezt mindig is tudtuk, az egész cég erre az alapra épült és épül. A magyarországi televíziós piac méretéből adódóan a televízióknak házon belül kell alkotói csapatot működtetniük, míg nagyobb piacokon a tévés belső alkotói stáb szűk, a kreatívok inkább a produkciós cégekhez tartoznak. Mi minden esetben házon belül tartjuk a kreatív produceri, főszerkesztői pozíciót, mert így sokkal jobban garantálható egy-egy produkció minősége, másrészről ez vonzza a fiatalabb kreatív kollégákat is. Az új generációnak az a fontos, hogy a legjobb helyen tanuljon, lehetőleg olyan szakemberektől, akik profik a saját szakterületükön. Nálunk ez adott, ráadásul azt is látom, hogy a tapasztalt kollégáinkban van mentorálási képesség is. Ehhez persze az is kell, hogy sok felületünk legyen, amelyeken rengeteg tartalomra van szükség. Jelenleg aktuálisan huszonnégyféle mozgóképes tartalomprojekt fejlesztésén dolgozunk, ami kellően nagy szám ahhoz, hogy mindenki megtalálja a számára inspiráló közeget.

  Mennyi kreatív pozícióban dolgozó munkatárs van jelenleg az RTL-nél?

Az RTL-es felületeken látható drámáknak és szórakoztató műsoroknak a belső előállítói köre húsz-huszonöt fő, ezenfelül van a hír- és infotainment műsorok előállításával foglalkozó csapat, amely szigorúbb keretek között, de szintén kreatívtartalom-előállítókból tevődik össze, ők több mint hatvanan vannak. Őket hajlamosak vagyunk nem a kreatív csapathoz sorolni, pedig szerintem pontosan annyira kreatív munkát végeznek, ugyanazért a nézői figyelemért harcolnak, ráadásul kifejezetten sikeresen.

 

Ki és hogyan találja ki a médiacég hosszú távú stratégiáját?

Mi olyan cég vagyunk, amely kívülről nagyobb szervezettséget mutat, mint amekkora belül van. Ennek vannak előnyei és hátrányai is. Az, hogy hosszabb távon merre haladjunk, elsősorban a menedzsmentet érinti. Erre szoktunk dedikált megbeszéléseket is tartani, de általában nem akkor születnek a legjobb ötletek, hanem amikor teljesen spontán beszélgetünk vagy adott esetben vitatkozunk. Általában az ilyen vitákból végül kialakul, hogy merre érdemes lépni. A menedzsment alatt jelenleg egy tízfős csapatot kell érteni, amely kellően nagy és sokszínű ahhoz, hogy a sokféle álláspontból valami izgalmas bontakozzon ki. A céges stratégia szempontjából az sem hátrány, hogy Luxemburgban van a központunk, mert havonta akár többször is repülünk változó felállásban napi sok órát, és a repülőgépen töltött, az e-mailjeinktől és a telefonunktól elszakított órák kifejezetten értékes gondolatokat indítanak el bennünk.

Az utazásokon kívül milyen előnyt jelent, hogy egy nemzetközi médiacég áll mögöttetek?

Sokáig azt gondoltuk, hogy hiába az RTL Csoport Európa legnagyobb tévés hálózata, minden cég lokális tartalomfejlesztést végez helyi igényekre szabva, ezért nehéz kihasználni a szinergiákat. Az elmúlt három-öt évben azonban egyre több olyan tudás, tapasztalat jön a csoport oldaláról, amely pont abban segít, hogy milyen irányba fejlődjünk. Rengeteg szakmai konferenciát, workshopot szerveznek nekünk, ahol semmi másról nincs szó, csak a jövőről. És ami a legérdekesebb ebben, hogy egyáltalán nem egy irányt jelölnek ki, hanem egymástól nagyon különbözőeket. Vannak olyan események, amelyekre német startup vállalkozókat hívnak meg, akik az egészen apró médiamegoldásoktól a komplex tervekig egymásnak sokszor teljesen ellentmondó modelleket állítanak fel. Ez inspiráló tud lenni.

 

Az igazi iparági újításokat általában nem a piacvezetők, hanem a kihívók szokták behozni.

Ez részben igaz, szinte minden szakmai konferencia arról szól, hogyan forgattak fel piacokat olyan szereplők, akik teljesen másképp közelítettek meg egy problémát, mint például az Uber vagy az Airbnb. Átrajzoltak egy iparágat, de az igazi üzleti modell nem biztos, hogy megvan. Az innováció sokszor a kisebb, gyorsabb, kreatívabb műhelyekből jön, amelyek előbb vagy utóbb egy-egy nagyvállalat tulajdonába kerülnek. Ami a tartalomipart illeti, az aktuális forradalom a digitális disztribúció frontján zajlik. Február elején megállapodtak az uniós intézmények arról, hogy a megvásárolt digitális tartalomszolgáltatási előfizetési csomagok éppúgy hozzáférhetőek lesznek az összes uniós országban, ahogy a telefonos és adatszolgáltatási előfizetések is. Egy ilyen változás alapvetően alakíthatja át a jelenleg hatályban lévő, tartalomhoz kapcsolódó jogdíjak rendszerét. Az AT&T és a Turner összeolvadása szintén a digitális tartalomterjesztés szempontjából izgalmas, hiszen egy tartalomszolgáltató és egy terjesztőcég olvadt össze egy óriássá. Nem az a kérdés, hogy az embereknek igényük lesz-e lineáris tévés tartalomfogyasztásra, hanem az, hogy ezt milyen módon vásárolják meg. Most az a jellemző, hogy ezt egy terjesztőcégtől csomagok formájában vesszük meg, de nagyon valószínű, hogy ez öt vagy tíz év múlva már nem így lesz.    

Milyen tartalmakat fogunk nézni tíz év múlva?

A mozgóképes tartalom előállítása igazi felfutásának még csak a kezdetén vagyunk. Az elmúlt évtizedekben az jutott el szélesebb nyilvánossághoz, és az tudott ebből pénzt keresni, aki hagyományos, lineáris tévés felületekre készített tartalmat. A lineáris tévés tartalomfogyasztás a későbbiekben sem fog szerintem elhalni, mert óriás marketingereje van, de sokkal nagyobb arányban zajlik majd digitális előfizetéseken keresztül, és a mostaninál is sokkal több rétegtartalom készül majd, amelyekkel a készítők pénzt tudnak keresni. Ez egyébként kicsiben már most is megtörténik egy-egy YouTube-csatornán.

Mit gondolsz a hazai reklámügynökségekről?

A reklámipar még inkább, mint a médiaipar, elsősorban emberekről és nem cégekről szól. Azt látom, hogy az egyes kreatív vezetőkön és az általuk összeállított csapaton múlik, hogy egy ügynökség éppen hogyan teljesít. Az RTL Magyarország itthon is dolgozik ügynökségekkel, de nincs állandó ügynökségünk, amelyik az összes kommunikációs munkánkat összefogná. Például nálunk van egy erős belső kommunikációs csapat, amelyik összefogja a szakmai kommunikációt a hirdetők, a disztribútorok felé és a közönség felé irányuló kommunikációt, és egy fogyasztók felé irányuló kommunikációért felelős csapat is, ez a fajta kommunikáció leginkább egy-egy műsorhoz kapcsolódik. Ez utóbbi esetében vonunk be leggyakrabban ügynökségeket. Azért nem dolgozunk egy ügynökséggel, mert nagyon változatos, hogy egy-egy produkcióhoz milyen típusú ügynökségi kreatív erő vagy tapasztalat kell. Ez nem azt jelenti, hogy állandóan tendereket írunk ki, én a hosszú távú, bizalmon alapuló kapcsolatokban hiszek, így a legtöbb partnerünkkel évek óta együtt dolgozunk.

25 Trend, ami nélkül nem létezhetsz 2018-ban

AI, VR, generációk, vizuális kultúra, digitális trendek. Kíváncsi vagy, hogy a technológiai változások milyen hatással vannak a fogyasztókra? Érdekel, hogy a trendekre milyen stratégia mentén és eszközökkel érdemes reagálnia egy márkának? Töltsd le trend-előrejelzésünket!

Feliratkozás