REPUBLIC GROUP

Z generáció: Egy globális falu első gyermekei

Ők a Z generáció. Sokan R-nek (responsible), mások dotcomnak nevezik őket. A megnevezés azonban nem számít. A koruk annál inkább. A legfiatalabb nyolc. A legidősebb is csak huszonkettő. Már nem hallottak a cd-ről, már soha nem játszanak le dvd-ket. Ujjaik nem fejtettek ki ellenállást nyomógombos telefonokon, és nem értik, amikor arról beszélsz, mennyire várod a kedvenc kedd esti sorozatodat.

Ők az elsők, akik kontinensfüggetlenek.

Mindegy, hol élnek, de minimális elcsúszásokkal ugyanazt a zenét hallgatják, ugyanazokat a filmeket nézik, ugyanazokban a ruhákban járnak, ugyanolyan ételeket esznek. Ugyanakkor. Beleszülettek egy digitális világba, és nem is hagyták el a szülőhelyüket azóta sem. Az online tér a játszóterük, és chatablakok alatt állva kiabálják, hogy jössz-e játszani. Művészeknek is nevezik a generációjukat, nem véletlenül, hiszen egy okostelefonnal a kezükben álmodják magukat fotósnak, filmrendezőnek, dj-nek, stylistnak és mesterséfnek. Vagy mindnek egyszerre.

z generacio republic group
   

Instagram-hősökért rajonganak, és like-okra vadásznak.

Rájuk pedig cégek, marketingesek, reklámszakemberek hada vadászik. Régi korok, régi kiáltványaival. Mindenki őket akarja, de a sikerért ebben az esetben nagy árat kell fizetni. És nem feltétlenül médiaköltésben. A késői X-ek és a korai Y generációs vezetők igyekeznek ugyan, de érzik, hogy ingoványos a talaj. Digitális bevándorlóként kell helytállniuk a bennszülöttek világában. A történelemórák óta tudjuk, hogy ebből még soha semmi jó nem sült ki. Valakinek engednie, változnia kell. Ez esetben az online világban sokkal ügyetlenebbül mozgó Y, pláne X generációnak jut a kétségkívül nehéz és sokszor hálátlan feladat.

Pedig a szabályok egyszerűek.

Legyél pont ott, legyél éppen akkor, legyél hiteles. A célszemélyek ugyanis rendkívüli érzékkel szúrják ki, ha nem vagy naprakész, nem vagy nyitott, de legfőképpen nem vagy önazonos. Mottójuk: nem utána, utánad járunk. A világháló minden hatalma, a keresőrendszerek minden eszköze a rendelkezésükre áll. És nem félnek használni. Ebben a nem könnyű koordinátarendszerben egy dolog azonban a segítségünkre siet. A kíváncsiságuk. A Z-k kíváncsiak. Habzsolják az információt, lubickolnak a tartalomban. Ha releváns, ha hiteles, ha jókor, jó helyen, jól szervírozzák nekik. Habár nem vehetjük meg a figyelmüket, de kiérdemelhetjük, habár nem hatnak rájuk a jól bevált közhelyek, nyitottak mindenre, ami új, ami izgalmas, ami értéket teremt vagy őriz. A tartalomra figyelnünk, a formákon viszont változtatnunk kell.

z generacio republic group
   

Médiaterv tévé fókusszal? Kösz, nem.

A lineáris befogadásnál szinte semmi sem áll távolabb ettől a csoporttól. Nem passzív befogadók, aktív feldolgozók, interaktálók ők. A tévé az ő esetükben csak egy falra függesztett tárgy. Játékkonzolokkal összekötve is csak egy felület, ami megjeleníti az első virtuális sportjátékokat, vagy egy hatalmas háborúba csöppenti az amúgy kifejezetten pacifista csapatot. Nem fetisizálják, nem ragaszkodnak hozzá. Sokuknak nincs is. Minek is lenne, számtalan képernyő között lavíroznak és egyébként is a telefonjuk mindig kéznél van. És okosabb is, mint a tévé. Outdoor megoldásokkal sem jutunk sokkal többre. Képzeljünk magunk elé egy kiskamaszt, egy fiatal felnőttet, amint az utcákat rója. Milyen kép ötlik fel bennünk? Előreszegett váll, lehajtott fej, 10 gyakorlottan gépelő ujj. Ortopéd orvosok már komolyan foglalkoznak a témával, hogy milyen problémák jelentkeznek majd a nyakcsigolyáik tájékán. Citylight, billboard? Elhaladnak mellettük, tudomást sem vesznek róluk.

A számítógépek majd megmentenek bennünket, gondolhatnánk.

Azért gondoljuk újra. A számítógép számukra már nem a szórakozás, nem a tartalomfogyasztás elsődleges eszköze. Az megtörténik egy facebook-folyamban, egy messenger- üzenetláncban, egy instagram-posztban, egy csiripben. Egyébként is adblock. A mobiltarifák árainak csökkenése, az egyre megfizethetőbb árú adatcsomagok megjelenése, a roaming ingyenessé válása a mobilok dominanciáját erősíti. Kéznél van, instant megoldásokat kínál, vezetékmentesen. A tartalomközvetítők már készen állnak. Mindig újabb és újabb fejlesztésekkel állnak elő, hogy egyre vonzóbbá tegyék a platformot. Fáradozásaiknak már látszik az eredménye. Nincs dinamikusabb növekedés a piacon, mint a mobiloké. Használjuk hát bátran.

Mire e sorok végére érek, valószínűleg már elavult lesz minden, amit megfogalmaztam. Vagy, ahogy a Z-k fogalmaznák meg. Fiatalos.

25 Trend, ami nélkül nem létezhetsz 2018-ban

AI, VR, generációk, vizuális kultúra, digitális trendek. Kíváncsi vagy, hogy a technológiai változások milyen hatással vannak a fogyasztókra? Érdekel, hogy a trendekre milyen stratégia mentén és eszközökkel érdemes reagálnia egy márkának? Töltsd le trend-előrejelzésünket!

Feliratkozás