REPUBLIC GROUP

Álmodnak-e az androidok reklámokkal?
Avagy a reklám jövője.

Tény, hogy népszerűsíteni nagyon megtanultunk, mi reklámosok. Az is tény, hogy az emberek mégis egyre kevésbé képesek emlékezetükbe idézni mindazt, amit oly nagy vehemenciával igyekszünk elmondani, megrajzolni, digitalizálni nekik. Ne legyenek illúzióink: mi rontottuk el, nekünk is kell helyrehozni. Az óra ketyeg és nagyon kell igyekeznünk, hogy amit alkotunk újra fontos legyen, és újra irányt mutasson az információra egyébként egyre kiéhezettebb emberiségnek.

A reklámban tevékenykedők legnagyobb tévedése a 21. században az, hogy azt gondolják, egymással versengenek. A marketingesek a fogyasztókért, a reklámosok a figyelemért. Tévedés. Mi mindannyian a streamelt tartalmakkal, az egyre több és egyre jobb mozgóképes anyagokkal, és azokon keresztül a világ legtehetségesebb és legnagyobb hatalmú filmes szakembereivel versenyzünk. Hollywooddal. És azokkal, akik a legújabb okostelefonokkal, a leginnovatívabb applikációkkal egy szemvillantás alatt izgalmasabb tartalmakat állítanak elő, mint egy átlagos reklámszakember egész életében. Se.

Az X-szel még csak-csak elboldogultunk. Az Y-ok már fejtörést okoznak, és itt loholnak a Z-k, akik papírt és ceruzát már alig vesznek a kezükbe, a televízió nem mond nekik semmit, és habár a helyesírásuk csapnivaló, anyanyelvi szinten beszélnek digitálisul, és néhány éven belül a hüvelykujjuk hosszabb lesz, mint elődeiké. Hogy elérjék kijelzőik minden szegletét. Na őket ültessük le egy reklámblokk elé. Blokk. Minden szinten. Kezükben telefonjukkal, tabletükkel egy pillanat alatt hagynak faképnél bennünket, miközben egy másik országban élő barátjukkal beszélgetnek, élőben követik a celebritásokat, azok napi rutinjában, 3 évaddal előrébb járnak kedvenc sorozatukban és még arra is van idejük, hogy felkészüljenek a másnapi vizsgájukra. Multiképernyőznek.

Csak a miénk nem érdekli őket.

Sebaj, gondolhatnánk, hiszen a keresőmotorok robotizálásával, a social media platformok tűpontos targetálási mechanizmusaival, az üzenetek nanosecundum alatt történő végtelen variálásával úgyis elérjük őket. Nincs menekvés. És egyébként is. Vannak országok, ahol már robot kreatív igazgató is segíti a munkát. Az önjáró autók, a virtualizált valóság mellé szép lassan felzárkózik a programozott kreativitás.

Különös víziók ezek, félelmetesnek tűnnek, de a progresszív emberi elmének hatalmas lehetőségeket rejtenek. A formák bár nagyot változtak, de adottak, már csak tartalom kell. És itt jövünk a képbe mi. Történeteket mesélni, mosolyt fakasztani, könnyeket előcsalni, libabőrt teremteni ugyanis csak mi tudunk. Mi, emberek. És csak egy feladatunk van. Felidézni és újraalkotni azokat a meséket, amikért évezredek óta rajongunk, amiket bárhol, bármikor képesek vagyunk szeretni és, amiket bármennyiszer képesek vagyunk meghallgatni. A barlangrajzoktól, az első nyomtatott könyvön keresztül, a képregények világán át a digitális könyvekig mindig ugyanannak örülünk. A legkisebb fiú sikerének, a gonosz pusztulásának, a méltó jutalomnak és a boldogan éltek míg meg nem haltaknak. Meséljünk újra, és körénk gyűlnek majd. Mutassunk értékeket, értékrendszereket és követni kezdenek. Legyünk egyediek, autentikusak és fontossá válunk. Újra. Az ember vágyja az emberi gondolatokat, az emberi szót. Egy jó történet, egy kreatív gondolat kiszakít minket a világból és olyan helyekre repít, ahol még sohasem jártunk azelőtt vagy oda, ahová bármikor szívesen megyünk.

Felejtsük el az üres, szájbarágott információhalmokat! Váljunk mesélőkké újra! Meséljünk a ránk bízott márkákról, és meséinket hallgatóink továbbadják majd. Pont, mint annak idején.

Márton Szabolcs

Republic Group
kreatív igazgató